Schimbul de informatii intre concurenti

Publicat
01/14/2014 - Av. Alina-Ioana Boanta

Schimbul de informatii intre concurenti. Poate schimbul de informatii intre concurenti sa fie considerat o practica anticoncurentiala?

Fiecare intreprindere (operator economic angajat intr-o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare) este libera sa-si stabileasca in mod autonom politica pe care intentioneaza sa o urmeze pe piata concurentei.

Potrivit jurisprudentei comunitare, cerinta autonomiei exclude orice contacte directe sau indirecte intre intreprinderile care ar putea influenta comportamentul pe piata al concurentilor actuali sau potentiali. Cu toate acestea, cerinta de independenta nu priveaza intreprinderile de dreptul de a se adapta inteligent la comportamentul existent sau anticipat al concurentilor lor pe piata concurentei.

Informatiile schimbate intre concurenti pot fi istorice, recente sau viitoare, informatii disponibile public sau private.

Nu toate schimburile de informatii sunt considerate practici anticoncurentiale. Natura schimbului de informatii se evalueaza de la caz la caz, in scopul eliminarii doar acelor schimburi de informatii care au potential in facilitarea intelegerilor ilegale. 

Atunci cand se evalueaza compatibilitatea schimbului de informatii intre concurenti cu legislatia in domeniul concurentei, se au in vedere, in principal, urmatorii factori: scopul schimbului de informatii, tipul de informatii schimbate (publice sau confidentiale), nivelul de detaliu (informatii agregate sau detaliate), caracteristicile produsului care constituie obiectul schimbului de informatii, marimea si numarul intreprinderilor prezente pe pietele relevante, importanta informatiilor schimbate (stabilirea preturilor, a volumelor de productie sau vanzare, a politicilor comerciale viitoare) si evaluarea beneficiilor si a eficientei.

Problema dificila in cazul schimbului de informatii intre concurenti este, in principal, distinctia intre schimbul de informatii care au un efect neutru sau benefic asupra eficientei si schimbul de informatii care ar putea impiedica, restrictiona sau denatura concurenta.

Informatiile care ridica probleme de concurenta sunt, de regula, cele referitoare la preturi (preturi recomandate, preturi minime, cresteri de preturi), rabaturi, planuri de productie, clienti precum si strategii comerciale